All4car
  Zák. zóna
Pár koní naviac nezaškodí

Výhody a nevýhody chipovania áut

Výhody

 

Softvérové upravenie riadiacej jednotky sa prejaví vyšším výkonom motora, napr. pri rozbiehaní, pri potrebe zrýchliť, pri predbiehaní iného vozidla, pri rýchlejšej jazde. Nastáva skorší nástup krútiaceho momentu, skráti sa tiež doba medzi zošliapnutím pedála a akceleráciou vozidla. Pri výhodách by sme však upozornili na nasledovné veci:

 

  • Chipovanie nezvýši výkon na maximálne hodnoty. Zvýši ho tak, aby auto spĺňalo emisné normy a nepoškodilo si motor.

 

Chiptuning je veľmi individuálny. Niektoré autá využívajú len 60% konštrukčných možností, a tak má aj čipovanie výraznejší efekt. Niektoré vozidlá sú však nastavené takmer na hranici, ktorú je možné zdvihnúť, ale len minimálne. Predbežné zdvihnutie výkonu je možné odhadnúť - predpovedať vopred. No až po zmeraní výkonu motora na stolici vieme určiť, o koľko vám auto dokážeme zrýchliť a upraviť, pretože až tam, na výkonovej stolici, vidíme stav a kondíciu motora - čiže základ dobrého chipu.

 

Aj pri úprave však dbáme na to, že auto má plniť hlavne účel funkčnosti, takže nečipujeme tak povediac "na doraz". Maximálne hodnoty či ich prekročenie by mohli výrazne znížiť životnosť motora či iných komponentov. Nám ide o maximálny výkon, ale nie za každú cenu. Vám asi tiež, však? Zároveň treba pamätať na to, že aj načipovaný motor musí spĺňať určité emisné čísla podľa krajiny, v ktorej auto jazdí.

 

  • Znížená spotreba je ovplyvnená vašou jazdou.

 

Či už je auto načipované alebo nie, jeho palivová spotreba sa odvíja aj od štýlu vašej jazdy. Pri načipovanom aute to platí dvakrát tak. Mnohí motoristi využívajú načipované autá neprimerane, na rýchle jazdy a neustále predbiehanie a pretekanie. Treba si pamätať, že ak chceme, aby auto podávalo vyšší výkon, zákonite k tomu potrebujeme aj vyššiu spotrebu paliva. Napriek všetkým týmto faktom je stále možné chipovaním ušetriť na spotrebe. Zaručené zníženie spotreby nedostanete v žiadnom chiptuningovom stredisku. U nás vám však poradíme ako s autom aj po čipovaní správne jazdiť. Ďalšou možnosťou je výber správnych tuningových doplnkov (napríklad na karosériu), ktoré ovplyvnia odpor vozidla pri rýchlejšej jazde a tak dokážu spotrebu opäť o niečo znížiť.

 

  • Chipovanie nie je mechanický zásah do motora - stojí preto menej a je bezpečnejšie.

 

Prestavanie motora vždy obnáša určité riziko. Poznáte to sami, servis motor rozoberie a príde aj na také chyby, s ktorými ste k nemu neprišli. Čipovanie nie je mechanický zásah, je to programovanie a zmena nastavení, ktoré sú zapísané v čipe. Vďaka tomu sa dá vrátiť späť, alebo opätovne nastaviť. A čo je dôležité - dobrý servis vás upozorní, či je pre vás chipovanie vhodné a neprekročí hodnoty, ktoré by auto, či jeho komponenty mohli poškodiť.

 

  • Motor po čipovaní nepotrebuje špeciálnu starostlivosť, stačí dodržiavať pravidelné prehliadky.

 

Ďalšia výhoda tohto zásahu je, že nevyžaduje špeciálne prehliadky, dokúpenie súčiastok alebo chemických aditív. Jednoducho treba pokračovať v poctivosti pri servisných prehliadkach, pravidelne kontrolovať a vymieňať olej a v prípade pocitu, že v aute niečo nefunguje tak ako má, navštíviť servis.

 

  • Niektorým chipovaním nestrácate záruku na vozidle. Aj preto je dobré, ak vám auto čipuje overené pracovisko.

 

Chipovanie je programátorský zásah, ktorý na niektorých autách pri bežnej servisnej prehliadke nemá ako pracovník servisu zistiť. Úpravou teda záruku na aute nestrácate, odporúčame však nechať si načipovať auto v profesionálnom servise (stredisku), ktoré vám poskytne záruku na samotný čiptuning. Na tieto veci motoristi niekedy zabúdajú a zvábi ich cena "čierneho" čipovania, s ktorou sú spojené riziká a hlavne, nikto vám naň nedá záruku, pretože si vás pri možných problémoch nebude pamätať ...

 

 

 

Nevýhody?

 

Nechceme si prihrievať kašu, no nevýhodu pri chipovaní nevidíme. Snáď len jednu nástrahu, ku ktorej sa mnohí motoristi v snahe ušetriť uchyľujú a tou sú čiptuningy v garážach a "po domácky".

 

  • Dobrý chiptuning vám nespraví kamarát v garáži.

 

Na to, aby sme s čipovaním mohli vôbec začať, sme potrebovali výkonovú stolicu. Je to prístroj špeciálny, ktorého cena sa pohybuje okolo 104 tisíc € pre osobné vozidlá a okolo 126 tisíc € pre nákladné vozidlá. Vyžaduje si jednu alebo dve obrovské garáže. Tým sa nechválime, ale ukazujeme, že spraviť chipovanie na dvore nie je možné už len z tohto dôvodu.

 

Výkonová stolica presne zmeria výkon daného motora. Podľa toho vidíme, či je všetko v poriadku a či má motor ešte rezervy a kde. Všetky merania dostane zákazník aj na papieri. Výhodou merania na stolici je fakt, že motor je pri meraní vystavený hraničným hodnotám, ktoré by ste bežne v teréne nedosiahli. Doma nemáte ako otestovať auto a zistiť, kde má rezervy vo výkone.

 

My vám vieme zmerať výkon bez ohľadu na to, či jazdíte na plyn, benzín alebo diesel. Rovnako vám vieme čipovanie spraviť pri všetkých troch palivách. Pred chipovaním postavíme auto na výkonovú stolicu, zmeriame kondíciu motora, jeho skutočný výkon. Po úprave meriame vozidlo na výkonovej stolici znova a to dokonca viackrát, aby sme si overili výsledky našej práce. V prípade potreby doladenia softvéru tento doladíme a opäť spravíme meranie. Postup opakujeme do chvíle, pokiaľ nie je všetko v poriadku. Protokol z výkonovej stolice dostáva zákazník po konečnej úprave výkonu, má teda všetko aj na papieri. Aký doklad dostanete od firmy, ktorá nemá ani výkonovú stolicu?

 

Dobré chipovanie neklasifikujeme spôsobom, že motor "reve" a tak je všetko v poriadku. Nenechajte sa preto ani vy zlákať garážovými ponukami. Nechceme uraziť vás ani vašich kamarátov, určite sú šikovní. Chceme len upozorniť, že neprofesionálnym prístupom si auto skôr pokazíte, ako načipujete. Pokiaľ nemáte ako zmerať potrebné hodnoty, môžete si riadiacu jednotku odpáliť, prípadne skrátiť životnosť celého motora.

 

Myslite na to, že kvalitná práca stojí určité peniaze. Nekvalitná sa vám môže vypomstiť drahším servisom, či dodatočnými opravami. Ak hovoríte, že milujete svoje auto, nezverte ho do rúk niekomu, kto nie je certifikovaný, alebo overený.